czwartek, 7 lipca 2016

189-206 Seria "Pretty Little Liars" Sara Shepard

1






"Czasem marzy się o czymś bardzo długo, a potem rzeczywistość nie dorasta do naszych wyobrażeń."





Niemalże każdy kojarzy książki czy serial Pretty Little Liars lub po prostu Słodkie kłamstewka. Dzisiaj chciałabym opowiedzieć o jednej z najdłużej serii książek, jaką miałam przyjemność przeczytać ;)
Cykl składa się z 16 tomów i 2 tomów bonusowych: Kłamczuchy, Bez skazy, Doskonałe, Niewiarygodne, Zepsute, Zabójcze, Bez serca, Pożądane, Uwikłane, Bezlitosne, Olśniewające, Rozpalone, Skruszone, Zatrute, Toksyczne, Mordercze, Tajemnice Ali, Sekrety (dwa ostatnie tytuły są bonusowymi tomami).

Emily, Hanna, Spencer i Aria po roku rozłąki znów się spotykają. Połączyło je odnalezione ciała przyjaciółki - Ali, która zaginęła. Na dodatek dziewczyny dostają wiadomości od tajemniczego A., który zna wszystkie ich sekrety. 

Zauważyłam, wrzucając zdjęcia tej serii na Instagrama, że (ogólnie) są cztery zdania na temat tej serii. 1. "Uwielbiam tę serię." 2. "Kiedyś zaczęłam/łem, ale nie skończyłam/łem, bo za dużo tomów". 3. "Przeraża mnie ilość tomów." 4."Nie lubię tej serii, jest nudna. W każdym tomie to samo.".
W sumie z każdym zdaniem po części się zgadzam. Czasem mnie przeraża ilość tomów i w jest ta powtarzalność w tomach (A. prześladuje dziewczyny, zbliżają się do odkrycia kto nim jest, ale pod koniec książki następuje zwrot akcji), ale i tak uwielbiam tę serię. Są to naprawdę przyjemne i lekkie czytadła Young Adult z wątkiem tajemnicy. Ta tajemniczość opiera się przede wszystkim na zagadce kto zabił Ali i kim jest A. Tak naprawdę to właśnie o to chodzi w tej serii - na rozwiązaniu tych spraw. Tak, przez 16 tomów dziewczyny próbują dociec, kto ich prześladuje. Dla niektórych może to być nudne, ale dla mnie nie było to nużące. Bardzo dobrze bawiłam się czytając tę serię. I gdy dowiedziałam się, że w styczniu będzie ostatni tom, to ucieszyłam się, że wreszcie to koniec (powtarzam, 18 tomów!), ale z drugiej strony było mi smutno, bądź co bądź spędziłam z tymi książkami około 5 lat i zdążyłam się zżyć z bohaterkami ;)

Nie są to książki tylko o zagadce, kto zabił i kto prześladuje, ale poruszane są tu też takie tematy jak bulimia, homoseksualizm, uzależnienia od używek i wiele innych.

Dla kogo jest ta seria? Tak jak pisałam, nie dla wszystkich. Niektórzy mogą czuć się znudzeni "ciągle o tym samym". Jeśli ktoś chciałby spróbować tej serii, ale nie wie czy mu się spodoba, to proponuję przeczytać 4 pierwsze tomy. Jeśli się nie wkręcicie po tych tomach, to wątpliwe, żeby spodobała się Wam cała seria. 

Jeszcze chciałabym wspomnieć o kolejności czytania bonusowych tomów. Gdy w styczniu postanowiłam powtórzyć całą serię, aby przygotować się na premierę finałowego tomu, zastanawiałam się w jakiej kolejności czytać tomy. Postanowiłam, że przeczytam w kolejności rosnącej, czyli najpierw bonusowy Tajemnice Ali, potem tomy od 1 do 4, bonusowy Sekrety i potem resztę tomów po kolei. I gdybym czytała po raz pierwszy tę serię to popełniłabym błąd. I to wielki! Tajemnice Ali zdradzają mnóstwo informacji, tak mniej więcej do 8 tomu! Jeden wielki spoiler! Najlepiej czytać w takiej kolejności: od 1 do 4, Sekrety, 5-16 i na koniec Tajemnice Ali. Ewentualnie przeczytać Tajemnice Ali po 8 lub 9 tomie. ;) 

Prawie bym zapomniała o oprawie graficznej! Okładki rozkładają na łopatki. Są zdecydowanie lepsze niż angielskie/amerykańskie wersje. Przód każdego tomu jest cudowny, a na tylnej okładce zawsze znajduje się mała zapowiedź, jak będzie wyglądać okładka kolejnego tomu. Wielkie brawa dla pani Katarzyny Bućko! W środku książka także wygląda niczego sobie :D

Na koniec chciałabym wspomnieć o bohaterach. Najbardziej polubiłam Emily z całej czwórki przyjaciółek. Spencer wydaje mi się zbyt przejmująca się nauką, sama dużo się uczę, ale ona już przesadza. Hanna denerwowała mnie tą ciągłą chęcią bycia popularną osobą. A Aria wkurzała mnie romansem z Ezrą, chociaż podoba mi się jej sposób ubierania :D 

Podsumowując, uwielbiam tę serię, ale nie jest dla wszystkich :D

Ocena: 6



1 komentarz:

  1. Uwielbiam serial związany z tą serią <3 W domu posiadam pierwsze cztery części, ale nigdy nie mam czasu ich przeczytać, więc zdecydowałam, że podczas BookAThonu w wyzwaniu "Wakacyjna Miłość" postanowię na PLL, ponieważ w wakacje dwa lata temu zakochałam się w serialu ;)

    http://naturaniezaksiazkowana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń